mandag den 25. august 2014

Overstået tri og ny triatlon på vej pt. 2

Som I tidligere kunne læse her, er jeg blevet ret vild med triatlon og jeg gennemførte min 2. triatlon den 10. august. Distancerne var 500 meter svøm, 20 kilometer cykling og 6 kilometer løb. I kan her læse om min oplevelse. 

Jeg havde fået lokket min veninde Mette med på idéen om at en minitriatlon var møg sjov, og vi tilmeldte os begge, nogenlunde samtidig, med intentioner om at vi minimum én gang om ugen skulle mødes og træne en af disciplinerne. Men mine jobs og Mettes læseplaner var svære at forene og vi nåede derfor kun fællestræning 4-5 gange på de 2 måneder vi havde fra tilmeldingen til løbet. 

Vi mødtes ved Lyngby Atletik Stadion, hvor arrangementet blev afholdt, i god tid. Vi fandt os til rette, satte cyklerne i stativerne og gjorde os stille og roligt klar til start. Vi havde starttid 20 minutter forskudt. Jeg startede. 

Vi skulle selv vælge en bane at starte på, alt efter hvilken svømmeart man benyttede - kun crawl, crawl/bryst eller kun brystsvømning.

Ved Mette's og min første fællestræning, der foregik i Frederiksberg svømmehal, havde jeg sat målet "at svømme halv/halv" (efter hun, som gammel konkurrencesvømmer, overbeviste mig om at 500 m crawl ikke kunne læres på 2 måneder, hvilket hun havde fuldstændig ret i!). Jeg kom godt afsted. Havde placeret mig bagerst, men måtte allerede 20 meter efter start overhæle kvinden foran mig. Jeg lagde godt ud med crawl, men måtte efter de første 50 meter ty til brystsvømning, og skiftede derefter i mellem de 2, dog med hovedvægten på brystsvømning. Efter små 15 minutter var jeg igennem bassinet (som en af de sidste) og kom hurtigt ud til min cykel. 

Jeg havde inden start fået monteret sportschefen aka far-Bennys cykelcomputer, men kunne ikke få gang i den. Heldigvis var hjælpen lige i nærheden, da enhver sportschef altid er til rådighed på nul komma fem. Vi fik gang i computeren og jeg kom afsted. Fin rute, der skulle overstås 2 gange. Jeg er stærkest på cyklen og kom med en gennemsnitshastighed på 25,83 igennem på 46,5 minut. 

Jeg havde på forhånd sat mig for at gennemføre på under 2 timer (eller hurtigere end Mette) og prøvede på vej ind i skiftezone 2 at få en mellemtid fra søster/mor, og kunne regne ud jeg havde god tid til de sidste 6 kilometer. I skiftezonen fandt jeg overraskende ud af, at nogle havde nuppet min cykelplads (da arrangøren ikke havde sørget for afmærkninger til vores cykler) i irritation fik jeg flyttet den og muligvis givet den et lille puf på vejen. Jeg kom afsted på de sidste 6 kilometer løb og gav mig god tid, da jeg havde godt og vel en time at gøre godt med for at indfri mit mål om 2 timer. Jeg nåede ca. 100 meter da jeg opdagede jeg stadig havde cykelpumpen liggende på ryggen (Jeg har ikke fået investeret i en jakke med ryglomme og cykler derfor med pumpen på ryggen i min sportsbh). Jeg fik lagt den og kom afsted. 

Og her gik det op for mig at små børn, ned til 10 års alderen deltog i løbet! Jeg fik straks fortalt mig selv at hvis disse små børn, kan løbe 6 kilometer, efter alt det andet, så kan jeg sgu også! 

Inden jeg havde set mig om, var de første 3 km overstået og jeg kom ud på 2. runde uden problemer og lynhurtigt (ihvertfald i mit hoved) var de sidste 3 kilometer også tilbagelagt og jeg var i mål! 


Jeg kom på en 115. plads (ud af 184) i tiden 1.45.48 - 1 minut og 10 sekunder før Mette ;)

  • Under 2 timer - Tjek
  • Hurtigere end Mette - Tjek
Begge glade og tilfredse efter en vellykket triatlon.
Jeg var tilfreds (selvom dette dagen der på for alle Ironmen er peanuts) og ser frem til den 3. og årets sidste triatlon den 7. september i Hillerød, der består af 500 meter svøm, 38 km cykling og 10 kilometer løb. Update efter løbet følger og status på seneste tilmelding til noget andet end tri kommer snarest. Jeg glæder mig!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar